Laatste nieuws

NIEUW!!

2019-2020
21th European Championships Hot Air Ballooning
22 - 27 oct 2019, Mallorca, Spain
1-13 sept 2020, World Air Games, Turkey
24th World Championships Hot Air Ballooning
20-26 sept 2020, Murska Sobota, Slovenie...
lees meer

 
 
Hawkeye Team
Let op, nog 3 weken om in te schrijven. https://t.co/qiHX4eORhy
Thu 20 Sep 22:57:58 via Facebook      
Hawkeye Team
https://t.co/b0G2Nx3uXT
Sun 02 Sep 18:41:30 via Facebook      
Hawkeye Team
Ook dit jaar organiseert Ad Ballon weer een internationale wedstrijd in de omgeving van Breda/Zundert. Deze wedstri… https://t.co/s1thkV8ui5
Thu 30 Aug 9:05:48 via Facebook      
 

Records

Binnen ballonvaren kun je verschillende records vestigen.
Hoogte record
Afstands record
en
Duur record (tijd)

Een stukje geschiedenis van de records.

Hoogte record:

Een ballon kan een veel grotere hoogte bereiken dan enig ander luchtvaartuig en wordt alleen door raketten overtroffen.

 

De officieel als hoogste geregistreerde vlucht vond plaats op 26 november 2005 door de Indiase zakenman Vijaypat Singhania.

Met een 48 meter hoge ballon steeg de 67-jarige man om 06:45 uur (02:15 CET) in Bombay op. Ongeveer drie uur later was hij op een hoogte van 21.291 mtr. Hiermee slaagde hij er niet in zijn doel, namelijk 21.336 mtr (70.000 voet) te bereiken, maar toch had hij het vorige record, dat in juni 1988 door Per Lindstrand in Plano (Texas) met 19.811 mtr gevestigd was, duidelijk verbeterd.

 

De piloot bevond zich in een 560 kg zware aluminium cabine, ongeveer 2,7 bij 1,4 mtr groot. De cabine stond onder druk en was verwarmd om de piloot tegen de extreem lage druk en temperaturen van -93°C te beschermen. De ballon bevatte ongeveer 45.500 m³ lucht, die verhit werd door 18 branders die vanuit drie brandstoftanks gevoed werden.

De piloot beschikte over VHF-radio, GPS en een satelliettelefoon. De ballon was ook voorzien van een mechanisme om in geval van nood met een parachute een noodlanding te kunnen maken.

De vaart duurde ongeveer 5 uur: drie uur waren nodig om de maximale hoogte te bereiken, de afdaling duurde ongeveer twee uur.

De ballon landde in Panchale in het westen van India.

 

Afstands record:
De Zwitserse psychiater Bertrand Piccard (41) en de Engelse ballonvaarder en luchtmachtpiloot Brian Jones (51) zijn er in 1999 in geslaagd als eersten met een heteluchtballon de wereld rond te varen.

De Breitling Orbiter 3 passeerde op 20 maart om 10.54 uur de finishlijn (9.27 graden oosterlengte) in Mauretanië. Op 21 maart om 7 uur onze tijd zijn ze veilig geland bij Mut in het zuidoosten van Egypte.


Piccard en Jones begonnen maandag 1 maart hun reis vanuit het Zwitserse Chateau-d'Oex en zijn 19 dagen, 21 uur en 55 minuten in de lucht gebleven, een record.

Het officiële afstandsrecord van 22.910 km, dat op naam stond van de Amerikaan Fossett, hebben ze ruim een week geleden verbeterd. In totaal hebben ze 44.000 km afgelegd. Met hun prestatie schrijven de ballonvaarders geschiedenis; de omronding van de wereld met een heteluchtballon wordt beschouwd als de laatste uitdaging in de luchtvaart.

Een bierbrouwer keert een miljoen dollar uit aan de eerste ballonvaarders die het nog in deze eeuw lukt de aarde rond te varen. De ballonvaarders werden begeleid door Zwitserse meteorologen en de Belgische meteoroloog Luc Trullemans van het Koninklijk Meteorologisch Insitituut in Ukkel.


De afgelopen jaren zijn er meer dan twintig pogingen ondernomen, maar steeds ging het voortijdig mis, zoals onlangs nog met de Engelse ballonvaarders Andy Elson en Colin Prescot, die in de eerste week van maart gelijktijdig met het team Piccard en Jones in de lucht waren. Op 7 maart kwamen ze bij Japan in een lagedrukgebied terecht waardoor ze op 80 km afstand van de Japanse kust gedwongen waren een noodlanding te maken. Ze wisten de ballon 17 dagen, 10 uur en 25 minuten in de lucht te houden, maar dat duurrecord is dus nu door Piccard en Jones verbeterd.

De Amerikaan Steve Fossett ondernam eind december 1998 samen met Richard Bransen een poging met de ICO Global. Op eerste kerstdag kwamen ze boven de Stille Oceaan in een depressie terecht waardoor ze niet meer verder konden en een noodlanding moesten uitvoeren. Eerder dat jaar, in augustus vertrok Fossett in Mendoza (Argentinië) met zijn "Solo Spirit". Hij voer met zijn ballon over Brazilië, de Atlantische Oceaan, Zuid-Afrika, de Indische Oceaan en Australië, maar werd kort daarna boven de Koraalzee getroffen door de bliksem. Zijn ballon scheurde en stortte in zee waarmee de vierde poging van Fossett was afgelopen.

De belangrijkste meteorologische factoren zijn windrichting en windsnelheid, die met de hoogte variëren. Ook temperatuur, wolken, neerslag en onweer moeten goed in de gaten worden gehouden in verband met ijsafzetting, gewicht en bliksemgevaar.

Op zo'n tien km hoogte blaast een enorme wind, de straalstroom genaamd. De smalle langgerekte stroming, die als een rivier in een landschap door de atmosfeer kronkelt, bereikt windsnelheden van gemiddeld 100 tot soms 350 km/u. Boven ons land waait de polaire straalstroom, meestal uit zuidwest tot noordwest. Boven China, Japan en het westen van de Grote Oceaan heerst de subtropische straalstroom ook uit meest westelijke richtingen. Om een ballon, die via deze route vaart, de wereld rond te krijgen moeten de beide straalstromen zo dicht bij elkaar komen dat de ballon van de ene in de andere straalstroom kan worden gebracht. De ballon moet daarom na de start bijvoorbeeld in Europa met de stroming varen om in de subtropische straalstroom terecht te komen. De ballon kan dan zijn weg vervolgen over de Himalaya naar de Grote Oceaan, de Verenigde Staten en de Atlantische Oceaan om uiteindelijk na overschrijding van de lengtegraad, waarop de plaats van vertrek ligt, ergens te landen.


Duur record:

Henk Broeders voer non-stop met zijn ballon en legde een afstand van 498 km af in 20 uur en 37 minuten.”

 

Op zondagavond 9 januari 2011 steeg hij om 19.25 uur op vanuit Zundert. Het weiland van Kees Snepvangers was het decor waar de ballon, vaarklaar werd gemaakt. Na het opstijgen begon de nachtvaart. Het was kraakhelder met duizenden sterren en een kwart maan. De ballon zette koers richting Eindhoven waar Henk op 5.000 ft met een snelheid van 20 knopen overheen voer.

  

Na overleg met de Duitse Langen Information moest hij de Duitse grens passeren tussen de 6.000 en 10.000 ft, omdat er op dat moment erg veel vliegverkeer was boven het Ruhrgebied. Dankzij het heldere weer had Henk wel een schitterend uitzicht op het Ruhrgebied.

 

Vanwege de afnemende bovenwinden deed Henk er ruim twee uur over om het immens grote gebied over te steken. Na het Ruhrgebied had hij toestemming naar 15.000 ft te gaan en dus de wind van 40 knopen op te pikken. Deze windsnelheid zou hem richting Berlijn en Warschau brengen, maar eenmaal op hoogte bleek de windsnelheid gehalveerd te zijn tot slechts 20 knopen. Het gasverbruik nam toe: in minder dan een uur was één gasfles leeg en dus besloot Henk zich rond 23.30 uur volledig te richten op het duurrecord.

 

Na toestemming van de luchtverkeersleiding kon hij de vaart vervolgen tussen de 4.000 en 7.000 ft. De wind kwam uit westelijke richting zodat de ballon over Warstein voer. Hoe meer de ballon Duitsland inging, des te meer de wind afnam. Rond 01.00 uur ’s nachts stond er nog maar 10 tot 15 knopen wind. 

Rond 08.00 uur kwam de ochtendschemer langzaam tevoorschijn. Normaal zou je dan na een prachtige nachtvaart gaan zoeken naar een landingsplek, maar hij moest de knop omzetten omdat Henk met een duurrecord bezig was. Verbruik van één gasfles was op dat moment 1 uur en 10 minuten tijd.

Na zonsopkomst werd het erg heiig en ontstonden er lage stratus cq mistvelden, maar dankzij de zon kreeg de ballon extra warmte en werd het gasverbruik teruggebracht naar één gasfles in 2 uur en 15 minuten. Hierdoor werden de mogelijkheden vele malen groter om zeker tot zonsondergang door te varen.

 

Naarmate de dag vorderde nam de wind verder af naar 6-7 knopen. De vermoeidheid nam toe dus trok hij zijn jas uit. Weer op scherp gezet door de kou en na een flinke stapel boterhammen, kon Henk er weer tegenaan. De kick van zijn recordpoging gaf hem nieuwe energie.

Tegen 15.45 uur is hij zijn eigen gaan voorbereiden op de landing die komen ging, omdat einde daglicht periode in zicht kwam.

Precies om 16.02 uur is Henk geland in een akker bij het kleine plaatsje Podzig in Duitsland, na een vlucht van 20 uur en 37 minuten over een afstand van 498 km.

 

 

 

 

 

 

Sponsoren

Hawkeye