Laatste nieuws

NIEUW!!

2019-2020
21th European Championships Hot Air Ballooning
22 - 27 oct 2019, Mallorca, Spain
1-13 sept 2020, World Air Games, Turkey
24th World Championships Hot Air Ballooning
20-26 sept 2020, Murska Sobota, Slovenie...
lees meer

 
 
Hawkeye Team
https://t.co/NRf3gjYTpF
Wed 10 Oct 15:08:40 via Facebook      
Hawkeye Team
Mocht je nog interesse hebben om 1 of beide weekenden deel te nemen aan de Ad Ballon Cup 2018, vergeet dan niet om https://t.co/z7nqZwmqJ7
Sat 06 Oct 13:18:42 via Facebook      
Hawkeye Team
https://t.co/UIZTFd3YM1
Sat 06 Oct 13:15:19 via Facebook      
 

Welkom op onze site

Ballonwedstrijden.nl

Op deze website willen wij u kennis laten maken met Hete luchtballon wedstrijden.
Informatie over:

* Ons Team Hawkeye;
* Uitslagen van wedstrijden;
* Task (opdracht) uitleg;
* Records;
* Reglementen voor wedstrijden;
* verhalen;
* en foto`s.

___________________________________________________________________________

Ad Ballon Cup 2018
3-4 november met een uitloop naar 10-11 november 2018.
Wedstrijdeider; Jonas Maes,
Wedstrijd; met loggers


Stuur een mail naar
henk2b@kpnplanet.nl om een inschrijfformulier te ontvangen.
____________________________________________________________________________
Wereldkampioenschappen Ballonvaren 2018;
Gross-Siegharts, Oostenrijk

Resultaten

25-08-2018 am

De laatste ochtend dat we vroeg op staan voor de briefing is aangebroken,
oke buiten morgenvroeg dan als we weer naar huis vertrekken.
We hebben geen bericht ontvangen dat de briefing niet doorgaat, ondanks
dat het al regent vanaf 00.30 uur , dus hop eruit en naar de briefing.
Daar aangekomen is de zaal nog niet geopend, dus weinig hoop dat we
een tasksheet zullen hebben. Onze gedachten worden bevestigd. We
mogen naar binnen en helaas geen vaart meer.
Wij zijn uiteindelijk geëindigd op de 40e plaats met 17244 punten.
Uiteraard hadden we gehoopt op een beter resultaat,
maar we hebben even op de 35e, 24e, 12e, 7e, 14e, 18e, 22e, 31e, en 41e
plaats gestaan. Dus zeker niet slecht gedaan. Al zeggen we het zelf.

Nr. 1 Dominic Bareford (GBR) 24137 punten
Nr. 2 Stefan Zeberli (SUI) 23246 punten
Nr. 3 Sergey Latypov (RUS) 23017 punten

23-08-2018 pm
Deze avond gaan we naar de briefing. Er liggen 2 verschillende tasksheets klaar.
hmm wat zullen we gaan doen. Op de eerste tasksheet staat een HWZ en op de tweede
tasksheet een PDG (Pilot Declared Goal). We gaan naar het gezamelijke opstijgveld.
We wachten en wachten, er zitten nog buien in de lucht en het lijkt erg onstabiel.
Op de tasksheet staat dat wanneer de paarse vlag omhoog gaat, de eerste tasksheet
vervalt en dan de tweede in werking gaat.

Jullie zullen het al raden de paarse vlag gaat omhoog en vrij kort daarna de gele. (5 min
waarschuwing voor de groene) We waren hier niet echt op voorbereid, dus alles nog snel
snel snel klaar zetten. De windsonde gegevens wilde we nu ook heel snel hebben, omdat we
ons doel zelf moesten kiezen. Het doel kun je declareren, maar dat moet 3 km voor het
werkelijk doel gebeuren en een 1000 ft verschil in hoogte. We hebben het doel al aan de grond
voor de opstijging gedeclareed, maar in de lucht hebben we dit verzet naar een doel dichterbij,
want we hebben minder dan een uur de tijd om te scoren.

We varen, en zien de tijd op en af lopen die we nog moeten naar het doel. Dan zitten we weer
te links of te rechts van het doel. Het is enorm hard werken om binnen de juiste tijd en de juiste
hoogte op het doel aan te varen en dan op de logger de marker af te drukken.

We drukken af op 33 mtr en met een tijd van 19:54. Scorings tijd was 20:00 uur. Tevreden zijn
we hiermee.

23-08-2018 am
Deze ochtend is een lange vaart waardoor Henk besluit om alleen de lucht in gaat.
De opdrachten zijn XDD, Maximum Distance Double Drop, 2x HWZ een LRN en een
Donut.
Bij de XDD zit Henk boven allerlei andere ballonnen, hij kan nog wel op het doel
zijn markers gooien. Henk gaat door naar de eerste HWZ en vaart hier mooie op aan.
Op de tweede HWZ komt hij ook mooi op aan, maar hij moet weer even terug omhoog
om nog iets beter naar het doel te gaan. Helaas de winden die andere ballonnen hadden
kreeg Henk niet dus hij heeft moeten gooien op redelijk ver van het kruis af.

Vrij kort na de HWZ ligt zijn Donut. Helaas net voor opstijgen heeft hij deze verplaats
en ook nu met weinig wind heeft hij niet veel gas meer. Hij probeert hier het beste van
te maken. Henk geeft door dat hij uit de Donut is en door gaat voor zijn LRN.

Iets meer dan 30 minuten later geeft hij aan dat hij geland is. We pakken in en gaan
terug voor het gas tanken.
Helaas met deze vaart zullen we nog verder zakken.


22-08-2018 pm
We zijn er weer klaar voor de avondvaart. 2 opdrachten en we stijgen op vanaf de
CLA (Common Launch Area). De groene vlag komt om 18:40 uur en we starten met
de vulling van de ballon. De eerste opdracht is een HWZ en we kunnen uit 4 doelen
kiezen. In eerste instantie willen we voor het meest zuidelijke doel gaan.
Eenmaal in de lucht merken dat tussen 2 doelen door gaan. Dus we besluiten om
voor het iets noordelijke doel te gaan. 

Eerst varen we hoog aan om de juiste richting te pakken. Hierna moeten we als een
baksteen naar beneden om het doel echt goed aan te varen. uiteindelijk gooien we
ergens op 35 mtr denken we. Door naar de volgende de FIN.
We komen er nu net pas achter dat wij een fout hebben gemaakt. We moesten voor 
de HWZ dit doel in de logger zetten, maar wij hebben na de HWZ het doel nog gewijzigd.
Dus hier zullen we helaas geen goede score hebben.

22-08-2018 am
Na een slechte avondvaart staan we gewoon weer op voor de ochtendvaart.
We hebben het tasksheet voor ons liggen met 4 opdrachten GBM, CRT, JDG en HWZ.
Gordon Bennett Memorial, Calculated Rate of Approach, Judge Declared Goal en een
Hesitation Waltz.
Deze opdrachten mogen we in verschillende volgorde varen. Ja en ook nu weer
hebben we onze eigen opstijg locatie moeten zoeken.

We varen richting de GBM, er hangt al een kluit ballonnen bij het kruis in de buurt.
Wij komen rechts van het kruis aan, gaan naar beneden om meer naar het kruis toe te
varen. In eerst instantie lijkt het erop dat dit niet lukt, maar de aanhouder wint. We moeten
bij dit doel niet op het kruis scoren, maar in een van de driehoeken. We kunnen de marker
bijna in het puntje van de driehoek leggen. Yes wat zijn we hier blij mee.

Na deze opdrachten varen we naar de HWZ, we zitten een beetje te klooien met een
Britt, maar komen nog redelijk naar het kruis. Dit is een gravity drop, dus we mogen
de marker alleen maar laten vallen.

Na deze opdracht te hebben voltooid, hebben we nog 2 opdrachten te gaan, maar deze
gaan op tijd. Bij de CRT hebben we 2 vakken A-A en 2 vakken B-B. We kunnen scoren
in de vakken A-A van xx:00:00 tot xx:14:59 of xx:30:00 tot xx:44:59 en
in de vakken B-B van xx:15:00 tot xx:29:59 of xx:45:00 tot xx:59:59
Wij komen goed en op tijd aan een scoren in vak A.

De laatste opdracht JDG, ook deze is op tijd. Er zijn 2 doelen beschikbaar. We gaan
voor het meest linkse doel waar we tussen xx:15:00 tot xx:29:59 of xx:45:00 tot xx:59:59
mogen scoren met de marker of de logger. Het lijkt erop dat we dit doel net kunnen halen,
maar achter de bomen en de heuvel gaat de wind alle kanten op. Uiteindelijk varen we zelfs
terug van waar we vandaan kwamen. De tijd voor het meest linkse doel is verstrekken, maar
omdat we toch terug gaan en zelfs meer naar het rechtse doel besluiten we te loggeren naar
dit doel. Redelijk tevreden met deze vaart.

Nu rusten en dan op naar de avond vaart.

21-08-2018 pm
Deze slaan wij liever snel over.
De opdrachten een HWZ en een FIN. Ook deze keer moeten we op zoek naar
ons eigen opstijg veld. Tussen 18.45 en 19.30 mogen we omhoog. Na veel wikken
en wegen besluiten we op het laatste moment aan een weggetje op te stijgen.
Alles moet heel snel ivm de tijd van opstijgen.
Daar gaan we, op naar de FIN, maar deze varen we veels te links aan. We loggeren
op ruim 200 mtr. Door naar de laatste opdracht, maar de wind naar rechts krijgen
wij niet ook hier loggeren we om meer dan 200 mtr.

Op naar morgenochtend voor betere resultaten. 

21-08-2018 am
Na een korte nacht, staan we weer op voor de ochtendvaart.
Op de tasksheet staan 5 opdrachten. FIN, CRT, JDG, HWZ en een 3DT (Donut).
Fly In, Calculated Rate of Approach, Judge Declared Goal, Hesitation Waltz en
een 3D Target (Donut)

Zoals verwacht moeten we weer opzoek naar onze eigen opstijg plaats. Samen met
de Belgen en de Nederlanders werken we hierin samen om de juiste locatie te vinden.
Het is druk onderweg met alle teams.

We besluiten om iets voor 6:15 uur op te stijgen, want we moeten naar een
doel toe waar je alleen kan scoren tussen 6:15.59 en 6.29.59. Het is ernorm druk
met ballonnen en moeten dus erg goed opletten dat we niet in de knoop komen te
zitten met andere ballonnen. We scoren hier op 14.55 mtr.

De volgende opdracht is de CRT, hier zit ook weer een tijd aan verbonden om in
het grootste vak te kunnen scoren. We willen naar beneden, maar komen een ballon
tegen in het gedrang. Ik houd mijn handen tegen de ballon om geen schade te maken.
We hadden verwacht dat we hierdoor niet meer goed voor het kruis zouden uitkomen,
maar dit valt gelukkig nog mee. We scoren hierop 3.26 mtr goed voor 719 punten.

We varen door naar de JDG, ook hier is het druk met ballonnen, maar we weten
goed te scoren op 5.70 mtr, 836 punten. Voor de HWZ kunnen we kiezen uit 2 doelen
We willen voor het meest linkse doel gaan, maar merken al snel dat we toch voor het
andere doel gaan. Minder ballonnen denken we en een betere benadering, maar ook
dat valt nog wel tegen. Naar mate we dichter bij het doel komen, wordt het drukker
met ballonnen. Gelukkig weten we dit goed aan te varen en gooien we op 5.20 mtr.

De laatste opdracht 3DT (Donut) aiii hier gaan we de mist in. Je kan scoren op 2000 ft
we zitten ook op deze hoogte, maar we hebben beide niet in de gaten gehad dat op 3000 ft een
betere wind stond voor deze opdracht. Dit merken we pas op net voordat we de Donut 
uitvaren. Helaas gemiste kans. Dus hier geen goed resultaat.

Op naar de avondvaart.

20-08-2018 pm
Na de ochtendvaart hebben we de top 10 weten te bereiken, Yes wat een prestatie 7e
overall. Wat zijn we blij voor dit moment.

De avondvaart moest natuurlijk nog wel gevaren worden.
We stijgen op vanaf een gezamenlijk terrein, om naar een HWZ en een FON te gaan.
Er staat redelijk wat wind. Bij de eerste gaan we lager, maar trekken te veel naar rechts weg.
Door naar de laatste opdracht. Deze ligt niet ver weg van de eerste en zijn daar dus al snel
en we moeten gooien van hoog.
Voor beide opdrachten is het afwachten wat we gescoord hebben. We denken dat we een
paar plaatsen gezakt zullen zijn.

Op naar morgenochtend waar we weer nieuwe kansen hebben.

20-08-2018 am
Vroeg op om naar de briefing te gaan. Op het tasksheet staan 4 opdrachten.
MDD, HWZ,HWZ en FON. Dus een Minimum Distance Double Drop, Hestitation Waltz 2x
en een Fly On.

Opstijgen is wederom vanaf een eigen gekozen locatie. Iets na 6 uur stijgen we op en 
varen we naar het doel waar we 2 markers moeten gooien in de vakken A-A of B-B.
Hier gooien we in de juiste vakken, waardoor we zeker een score hebben.
Op naar de volgende, de eerste HWZ, hier gooien we op 10.26 mtr. We hadden iets
meer gehoopt, maar we moeten het ermee doen. Door naar de tweede HWZ 29.84 mtr
goed voor 962 punten. Dus hier zeer tevreden mee. De laatste opdracht is de FON. We 
moeten declareren minimaal 5 km van het gekozen doel. De wind valt wat weg, waardoor
we er iets langer over doen om te komen, maar we logger op ongeveer 14 mtr.

Vanavond gaan we er weer tegenaan. 

19-08-2018 pm
17:00 uur briefing time, We hebben deze avond, maar 1 opdracht een HWZ. Keuze uit
5 doelen. Tevens moeten we weer zelf de opstijg locatie bepalen.
Na overleg met de teams besloten om naar een bepaalde locatie te rijden en daar op 
te stijgen.
We stijgen op en zitten gelijk met heel veel ballonnen bij elkaar in de buurt, dus het is weer
goed opletten wat er om ons heen gebeurd. We besluiten wat hoger te gaan, om dan
richting 1 doel te gaan om daarna weer naar beneden te gaan richting het kruis.

De Zwitsers zitten voor ons en een Amerikaan achter ons. Het is spannend tot het laatste moment.
We moet op het kruis gooien anders hebben we deze keer geen score (wel loggerscore)
Henk gaat de marker gooien, hij moet opletten dat het hij niet te hard en niet te zacht gooit.
Yes hij gooit op het kruis. Super blij dat we waren, want hiermee hebben we een score te pakken.
Hierna zoeken we een landingsplaats en pakken we weer alles in.
Tot morgen allemaal :)

19-08-2018 am
Goedemorgen Oostenrijk, goedemorgen Nederland.
We zijn begonnen aan het Wereld Kampioenschap Ballonvaren.
05:00 uur was deze ochtend de briefing.
Het tasksheet ligt voor ons met 5 opdrachten.
FIN, HWZ,HWZ,LRN en een PDG. hierbij even de volledige omschrijving, Fly In, Hesitation Waltz 2x
Land Run en een Pilot Declared Goal.

Het meest favoriete onderdeel van Henk :), een eigen opstijgplaats zoeken.
Samen met Roy en onze zuiderburen Steven en David gaan we opzoek naar de plek
waar we willen opstijgen.Na een paar winden meten hebben we deze gevonden.
We stijgen op en gaan voor ons eerste doel. Dit was de HWZ. We zien het kruis liggen
en varen met veel sturing naar het doel. Bij het doel wordt het erg druk met ballonnen.
Het is best spannend, omdat je niet door een andere ballon wil worden weggeduwd,
waardoor je een slechtere aanloop hebt, maar dit gebeurt gelukkig niet.
Op 2.72 mtr gooien we de marker. pffieuw door naar de volgende.

De FIN, ook hier komen we weer met andere ballonnen rondom ons heen, maar toch
varen we netjes naar het doel..... Tot een Fransman zijn ballon naar beneden laat donderen.
Hij komt over het kruis en wij moeten onze marker op zijn ballon naar beneden laten vallen,
zodat we een score hebben van 11.88 mtr.
Dit was balen. 

De volgende HWZ, pfffff wat was dit lang hangen en er maar niet komen bij het kruis.
Laag gingen we terug en hoog gingen we naar rechts, maar het doel lag links.
Ik denk dat we hier wel meer dan 3 kwartier hebben gehangen.
We zijn uiteindelijk omhoog gegaan om naar de volgende opdracht te gaan,
maar warempel we komen toch nog over het kruis en kunnen scoren met de marker 9.77 mtr.
Pak van ons hart. 

De PDG, deze moesten invoeren in de logger, maar we mochten daar niet eerder zijn dan 30 min.
Dit hebben goed uitgekiend en we komen over de 30 min aan bij de PDG. We drukken de
marker af op de logger. Omdat we in krap in gas komen te zitten en de scoringsperiode
bijna voorbij is proberen we nog wel de LRN te maken, maar dit zal mogelijk niet een hoge score zijn.

We landen en ons team is erbij, pakken in en gaan naar het gas vullen. Vanavond nieuwe kansen :) :) 
Voor filmpjes foto`s, kijk op onze Hawkeye Team Facebook. 

__________________________________________________________________________
18 voudig Nederlands Kampioen 2018

13 mei, 4.15 uur: We gaan voor de laatste keer naar de briefing. Er staat op lage hoge redelijk
veel wind. We starten deze keer allemaal gezamenlijk op het zelfde veld. De wind daalt al in en
wordt sterker. Toch besluit de wedstrijdleiding de gele vlag te hijsen en hiermee 5 min
waarschuwing voor de groene vlag, waarna we mogen starten met de inflation van de ballon.
We staan overeind, maar willen niet te snel omhoog. Na een paar ballonnen voor ons te laten,
stijgen wij ook op. We varen naar een JDG, Judge Decleared Goal. We varen heel mooi op lijn,
maar Jan Timmers zit dicht bij ons in de buurt. We dalen langzaam in en gaan Jan voorbij.
We zakken verder om een linkse wind te pakken, maar deze krijgen we niet.
Dan merken we dat we steeds sneller naar de grond gaan. Ik roep nog let op,
maar te laat we donderen tegen de grond aan. @#*@#$% (gevloek) Henk weet nog wel op
het kruis te gooien met ongeveer een afstand van 3 mtr. We moeten verder, want we hebben
nog een PDG, Pilot Decleared Goal staan. Hier logger ik op 14 mtr. Dus een redelijk mooie score.
We zijn er vrijwel van overtuigd dat we met de eerste opdracht ons kampioenschap hebben vergooid.
Na de landing geeft onze crew aan dat Jan Timmers ons naar beneden duwde met de ballon,
wij hebben dit helemaal niet in de gaten gehad. Hierdoor krijgen we 200 strafpunten voor
een midair collision. Niets is minder waar, vol ongeloof worden we alsnog Nederlands Kampioen.

12 mei, 18:30 uur: Op de briefing krijgen we het task sheet voor die avond. Ook deze keer moeten
we op zoek naar een opstijgveld. We stijgen op maar moeten meer een rechtse wind hebben.
We komen bij de FIN, Fly In aan van hoogte, maar we gooien gelukkig in het scoringsgebied.
We varen door over Gramsbergen waar het volgende doel ligt de JDG, Judge Declared Goal.
Hier score we goed tegen het kruis aan. De laatste opdracht is een 3D oftewel een PIE.
Het is afwachten hoe deze is gegaan. Morgen ochtend zijn de laatste kansen.

12 mei, 4.15 uur: uiteraard weer een briefing :) en uiteraard een eigen opstijgveld zoeken,
onze favoriete bezigheid. We stijgen op we moeten naar de MDD Minimum Distance Double Drop.
We zien dat de meeste van rechts komen en beneden trekken ze naar rechts. Wij gaan naar beneden, 
maar trekken niet lekker weg naar links. Een andere ballon zit tegen ons aan en mogelijk dat die ons wegdrukt.
We gooien de eerste marker in een vak. Daarna de 2e en gelukkig zitten ze allebei in een apart vak
waardoor we score hebben. Op naar de volgende de HWZ, hier score we op het kruis en hebben een mooie score.
Daarna hebben we een XID Maximum Distance. We besluiten om te gaan voor area B met een radius van 250 mtr.
In deze area drukken we op tijd af. Dan moeten we door naar area C, waar de radius maar 100 mtr van is.
Ik druk af op 96 mtr en daarna springt hij door naar 106 mtr. deze task hebben we gewonnen.
De laatste opdracht is een ANG Angle. Henk geeft mij aan te drukken op de logger,
maar besluit op het laatste moment dat hij wil wachten, maar helaas ik heb net gedrukt dus we moeten
het hier mee doen. We krijgen hier niet de juiste hoek te pakken. We beëindigen de opdrachten en gaan landen.
Terug bij de briefingroom zijn de uitslagen van de eerste en tweede opdracht al bekend.
Zeer mooie score. Nu gaan we ons weer klaar maken voor vanavond.

11 mei, 18:30 uur, Vandaag hebben we 3 opdrachten staan. We moeten een eigen opstijgveld zoeken.
Na deze te hebben gevonden gaan we de lucht in. We hebben een te veel linkse wind om goed bij het doel aan te komen.
De oplossing, samen in de ballon tegelijk tegen de zijkant beuken zodat we toch nog een beetje naar rechts gaan.
Zou dit helpen, jazeker we kunnen mooi scoren in de GBM. Daarna moeten we achter de hare aan om
daar bij het kruis te scoren, maar hier komen we van hoog naar beneden en trekken helemaal rechts van het doel weg.
De laatste opdracht is een donut ook deze is afwachten of we die wel goed hebben gevaren.
Nu lekker een pilsje/rose en weer naar bed en vroeg op voor de ochtendvaart.

11 mei, 4:15 uur: We hebben op de briefing een tasksheet met 5 opdrachten, CRT, HWZ, FON, PIE en LRN.
We zoeken een eigen opstijgveld en vinden een mooi plaatsje. Alles wordt in gereedheid gebracht
en we gaan rustig omhoog. Bij de CRT hebben we het kruis en een A veld en twee B velden.
We moeten tussen 00.00-00.15 of 00.30-00.45 in A gooien of op elk moment in B of recht op het kruis.
We scoren heel mooi op het kruis rond 06:20. We varen door naar de Hesitation Waltz
wij gaan voor het meest linkse doel. we mogen onze marker alleen maar net buiten de mand hangen en los laten. 
Hier scoren we op een 3,5 mtr. Voor de Fly On moeten we zelf een doel bepalen en een hoogte hiervoor ingeven.
Uiteindelijk drukken we op de logger af op 3 mtr, maar hier komt nog wat hoogte bij.
De laatste 2 opdrachten zijn een PIE en een Land Run. De winden zijn niet meer zoals we van de
piball informatie hebben gekregen. Dit is afwachten wat hier hebben gescoord. Al met al een mooie ochtend.
De wedstrijd is hiermee ook officieel. :)  

10 mei, 18.30 uur. De tweede briefing is in volle gang. Er staan op dat moment 2 opdrachten voor ons op papier.
Er wordt besloten om naar het veld te gaan en daar verder af te wachten. Op het veld hebben we flinke windvlagen.
Iets na achten is er een extra briefing. task 2 vervalt en voor task 1 hebben we nog maar 2 doelen ipv 3.
20:25 de groene vlag komt tevoorschijn en we starten met vullen. Eenmaal in de lucht hebben we eerst
een mooie sturing naar het doel. Daarna blijft de wind ons niet gunstig. We moeten meer naar links.
Helaas zit dit er niet in en drukken we de logger af op ongeveer 200 mtr.

10 mei, 4:15 gaat de wekker, we staan op om naar de briefing te gaan.
Er ligt 1 marker en er zijn 2 opdrachten een Fly In en een Fly On. Alles wordt bekeken en genoteerd.
Op het weerrapport staan winden 100 ft 14 kn, 250 ft 15 kn enz. veel wind, en regen is op komst met mogelijk onweer.
Uiteindelijk na het gehele tasksheet te hebben doorgenomen geven mensen aan dat het buiten al regent.
De vaart voor deze ochtend wordt helaas gecanceld ivm regen en wind.

Total results

 

Sponsoren

Hawkeye